Zonnefestival 2024

Korenfestival voor de Vrijheid zaterdag 24 september 2022

Hoe het begon ....

Het Vierhouter koor had in 2020 voorbereidingen getroffen om op 5 mei 2020 een korenfestival met als thema 75 jaar bevrijding te organiseren. We wilden op die dag stilstaan bij het feit dat Nederland 75 jaar geleden werd bevrijd, en 5 mei onze Nationale Bevrijdingsdag is.

Net als in de rest van Nederland had WO II ook in het dorp Vierhouten een behoorlijke impact. De vrijheid was in het geding en de bevolking leed onder de Duitse bezetting. Er was verzet tegen de bezetting, onder meer door hulp te geven aan onderduikers. Zo was er in de bossen bij Vierhouten een onderduikerslocatie. Tot oktober 1944 werd daar in een aantal hutten onderdak geboden aan 80 tot 100 verzetslieden, onderduikers, Joden en geallieerden. In oktober 1944 werd de locatie ontdekt door de SS. Veel onderduikers wisten weg te komen maar er werden ook een aantal mensen, waaronder jongeren, gefusilleerd. Ieder jaar wordt dit feit herdacht op een speciale locatie in het bos. De onderduikerslocatie staat bekend als Het Verscholen Dorp en wordt nog steeds door velen bezocht.

Uitstel door corona

Door de coronapandemie en de maatregelen van overheidswege moest het festival enkele keren worden uitgesteld. Ook veel koren moesten noodgedwongen en uit zorg voor hun eigen gezondheid de fysieke repetities staken. Enkele koren, waaronder het Vierhouter koor, zorgde door middel van zoom-repetities voor de instandhouding van de verbondenheid van het koor.

Nieuwe datum

Uiteindelijk konden we tot onze blijdschap in het voorjaar van 2022 het besluit nemen voor een nieuwe datum voor ons korenfestival: zaterdag 24 september 2022.

Thema Vrijheid nog steeds actueel

Inmiddels is het 77 jaar geleden dat Nederland werd bevrijd, en eens temeer hebben we gemerkt hoe belangrijk die vrijheid is. We zien dat nu heel dichtbij, in Oekraïne, maar ook bijvoorbeeld in Syrië en Eritrea. Voor het Vierhouter koor een grote motivatie om zich in te zetten voor een korenfestival met als centraal thema ‘de vrijheid’.

Gedicht over Het Verscholen Dorp

Alphons Devilee, één van de oprichters van het Vierhouter Koor en nog steeds actief lid van het koor, schreef in 2020 dit gedicht met de titel Het Verscholen Dorp.

Diep in het donkergroene bos,

Verscholen tussen blad en mos.

Een schuilplaats DE PAS OP -

geen mens wist dat dit bestond -

lagen negen hutten onder de grond.

Een kamp bedoeld voor veiligheid

Tegen de vijand die ten spijt

Joden zocht om ze te doden.

Spreken mocht men niet, dat was verboden

Het water moest er opgepompt,

Fluisteren en lezen, dus niet afgestompt.

Zo jaren zonder je te tonen.

En langs het bosvak bij hutten,

Waar hoge dennen staan,

Als kind wist je niet beter

Want je had toch niets misdaan.